Lesgever

Leerplan:

ISLAMONDERWIJS VLAANDEREN


HET ONTWERP-LEERPLAN BASIS ONDERWIJS
(onderwijsprogramma voor islamlessen)
Brussel, 07.05.2012
Opgesteld door de Commissie voor de samenstelling van de leerplannen van de EMB en VZW Centrum Islamonderwijs Vlaanderen (bevoegde instantie)

Missie: Bijdragen aan een interpretatie van de godsdienst, die respect voor de mens en mensenrechten, vrije mening, vrijheid, ethiek en cultureel erfgoed centraal stelt
Visie: Zorgen voor de ontwikkeling van individuen die het leven juist kunnen beoordelen, die oplossingen kunnen bedenken voor de dagdagelijkse problemen, die een betere integratie in de leefomgeving kunnen verwezenlijken en die andersdenkenden respectvol benaderen
 
Leerplan doelstellingen:
 
Hoofdstuk Geloofsleer 2de leerjaar
 
1. weten dat er een Schepper is.
2. de eenheid van Allah
aanvaarden.
3. weten dat ze geloven in Allah.
4. inzien wat voor nut het geloof in Allah met zich meebrengt.
Hoofdstuk Aanbidding 2de leerjaar  
 
1. begrijpen dat Allah het proper zijn belangrijk vindt.
2. meer belang hechten aan de dagelijkse persoonlijke hygiƫne / zelfverzorging en de omgeving proper houden.
4. verband tussen de kleine wassing en de properheid begrijpen
5. begrijpen dat de kleine wassing het gebed voorbereidt.
6. het ritueel van de kleine wassing kennen.

 
Hoofdstuk Koran 2de leerjaar
 
1.begrijpen en beseffen dat de Koran is neergedaald om uit gelezen en geleerd te worden.  
3.beseffen dat de Koran is neergedaald om aan de mensen het goede, het mooie en de ware te tonen.
4.voorbeelden kunnen aangeven waar, in welke omstandigheden en met welke doelstellingen de moslims de Koran lezen.
Hoofdstuk Godsdienst en Cultuur 2de leerjaar
 
1.de godsdienstige feestdagen.
2.het belang begrijpen van godsdienstige feestdagen en gewillig zijn om deze te vieren.
3.de godsdienstige feestdagen van hun vrienden en delen hun geluk.
 
Hoe de blog te gebruiken als leerkracht?
 
De leerlingen krijgen het leerstof in de klas. Het verder verwerven en verwerken zit in de blog. Voor de leerlingen is het studeren gemakkelijker als er meer aanschouwelijk gewerkt wordt. In de blog heb ik zoveel mogelijk gebruik gemaakt van afbeeldingen, filmpjes en PowerPoint presentaties. De blog heeft ook een ander functie; namelijk dat de ouders het ook kunnen gebruiken om hun kind te ondervragen. Om het te verwerken zijn er filmpjes en oefeningen gemaakt voor de leerlingen.
 
Gebruikte didactische principes:
 
  • Aanschouwelijkheidsprincipe
  • Activiteitsprincipe
  • Beperkingsprincipe
  • Geleidelijkheidsprincipe
  • Differentiatieprincipe
  • Integratieprincipe
  • Herhalingsprincipe
Motivatieprincipe wordt in de klas gehanteerd.
 
 
Werkvormen in de klas:
 
  • Demonstreren
  • Groepswerk
  • OLG
  • Leerspel
 
Werkvormen in de blog:
 
  • Zelfstandig werk
  • Oefeningen
  • Duowerk met ouders
  • ICT